Μήπως « .. Πήραμε τη ζωή μας λάθος …»
και πρέπει να αλλάξουμε ζωή
Γιατί έγραψα το κείμενο;
Α) Έγραψα το συγκεκριμένο κείμενο την άνοιξη (2011) γιατί ήθελα να φωτίσω και μιαν άλλη διάσταση της πραγματικότητας που βιώνουμε και
Β) επειδή επιθυμούσα και επιθυμώ και θα επιθυμώ η κίνηση των Αγανακτισμένων να μην μείνει στο επίπεδο της αγανάκτησης, της οργής και της διαμαρτυρίας, αλλά να γίνει κίνημα με ιδεολογία που θα χαράξει έναν καινούργιο δρόμο και επιπλέον
Γ) ως ελάχιστη συμβολή στον αγώνα που μας περιμένει και απαιτείται η σύμπραξη όλων
Δίστασα, όμως, να το παρουσιάσω γιατί έβλεπα ότι οι δράσεις στόχευαν στον αποκεφαλισμό του κακού (η γενετική εξήγηση, εδώ αρκεί) και όχι στο ξερίζωμα (απαραίτητη εδώ η δομική εξήγηση).
Στην συνέχεια κάποιες άλλες προσεγγίσεις του ζητήματος – άρθρα στις εφημερίδες συζητήσεις στην τηλεόραση – όπως π.χ. ενός οικονομολόγου που εντάσσει την οικονομία όχι στην επιστήμη των φυσικομαθηματικών, αλλά της ηθικής συνέβαλαν στον παραμερισμό των δισταγμών.
Αν, λοιπόν, το ύψιστο αγαθό που επιδιώκει ο άνθρωπος είναι η ευδαιμονία (η εύνοια του δαίμονα, του θείου) και η ευδαιμονία των ατόμων αποτελεί τον τελικό σκοπό τη κοινωνίας παραμερίζω την αρχική σημασία και δίνω τον παρακάτω τίτλο στο κείμενο:
«ΗΘΟΣ ΑΝΘΡΩΠΩ ΔΑΙΜΩΝ» Ηράκλειτος
( ο δαίμονας για τον άνθρωπο είναι ο χαρακτήρας του)
Ως πρόλογο του κειμένου αναφέρω τέσσερις αρχές που διαμορφώνουν την οπτική μου, αλλά καθορίζουν και την δράση μου
1. Πιστεύω στη δύναμη της ειρηνικής επανάστασης.
Αποδυναμώνει και αφοπλίζει σιωπηλά την απέναντι πλευρά
2. Αποποιούμαι κάθε μορφή βίας, γιατί δημιουργεί ψευδαισθήσεις, πληγές και τελικά γεννάει βία
3.Αρνούμαι να ασκήσω κριτική στην απέναντι πλευρά αν πρώτα δεν κάνω την αυτοκριτική μου
4. Προλαβαίνω. Δεν καταστέλλω
Για να πετύχουμε τον στόχο μας είναι αναγκαία δύο βήματα
ΒΗΜΑ ΠΡΩΤΟ
Απαραίτητοι τρείς παράγοντες:
1ος Όραμα: Το είδα γραμμένο στα πανό των Αγανακτισμένων της Αλεξανδρούπολης
ΑΜΕΣΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ
2ος κατασκευή κατάλληλου δρόμου που θα μας οδηγήσει στο όραμα
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ
3ος Δημιουργός του οράματος και κατασκευαστής του κατάλληλου δρόμου
Ο ΛΑΟΣ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΑΤΟ
Συμφωνώ με την άποψη ότι οι λέξεις δεν είναι αξίες, ούτε έχουν ηθική διάσταση, αλλά είναι σημασίες.
Γι αυτό ακολουθώντας το παράδειγμα του πατέρα μας Σωκράτη – που όριζε τις λέξεις πριν τη συζήτηση – θέτω το ερώτημα:
Ποιος λαός;
Τον προσωποποιώ και παρουσιάζω δύο εκδοχές του:
- Ο ατομικιστής;
- Ο κοντόφθαλμος;
- Ο υπερκαταναλωτής;
- Αυτός που γνωρίζει μόνο τα δικαιώματά του και αγνοεί τις υποχρεώσεις του;
- Ο πελάτης στο σύστημα της πελατειακής σχέσης;
- Ο μη συνειδητοποιημένος, που κωφεύει, εθελοτυφλεί και αδρανεί όσον αφορά στις δημόσιες υποθέσεις;
΄Η
1. Ο συνειδητοποιημένος
Ο σκεπτόμενος (ολιστική σκέψη)
Ο αφυπνισμένος
2. Αυτός που πιστεύει στις κοινωνικές αξίες
Συμμετοχή στα κοινά
Συνεργασία
Αλληλεγγύη
Αξιοκρατία κ.λ.π.
3. Αυτός που δεν ξεχνάει ότι το όλον (κοινωνία) προηγείται του μέρους (άτομο)
4. Αυτός που πιστεύει τις ηθικές αξίες :
Α) Εντιμότητα,
Σύνεση και ως αποτέλεσμα «Τα δημόσια δια δέος μάλιστα ου παρανομεί»
και
«όσοι άγραφοι (νόμοι) όντες αισχύνην ομολογουμένην φέρουσι» για αυτόν
(Περικλής – Θουκυδίδης)
Β) «Μεσότητα- Αρετή» (Αριστοτέλης)
Παλεύει για αυτά μέσα στην καθημερινότητα του και εξαιτίας αυτών των επιλογών περιθωριοποιείται και τσαλαπατιέται – παρά την αξία του. Παρόλα αυτά κρατά την καθημερινότητα του μακριά από την σαπίλα και αγωνίζεται με ηρωισμό, γιατί επιθυμεί και ελπίζει να ζήσει μέσα σε μια ισορροπημένη και δίκαια κοινωνία
Ως πότε όμως;
Η μοναξιά συνθλίβει….
ΒΗΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟΝ
Για να αλλάξουμε την πραγματικότητα που βιώνουμε χρειάζεται .. ΓΝΩΣΗ, ΓΝΩΣΗ, ΓΝΩΣΗ
Πώς θα το επιτύχουμε;
Θέτοντας τα ερωτήματα:
1. Πως λειτουργού οι θεσμοί;
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ
ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Η ΑΓΟΡΑ
Εδώ συμβαίνει το εξής οξύμωρο:
Κατακεραυνώνουμε λεκτικά τον καπιταλιστή, τον πλουτοκράτη, τον εκμεταλλευτή, αυτόν που ελέγχει και διαφθείρει το πολιτικό σύστημα και πρακτικά υπηρετούμε στο έπακρο τα σχέδια του.
Πως;
Πετάει στην κοινωνία ένα μοντέλο πολίτη (το πρώτο), που τον εξυπηρετεί απόλυτα και υιοθετώντας το εμείς βάζουμε βούτυρο στο ψωμί του.
2. Ποια η ποιότητα των ανθρωπίνων σχέσεων, μέσα σε αυτό το κοινωνικό πλαίσιο, παγίδα που ζούμε
Την παγίδα την πουλούσε ο έμπορος και εμείς την αγοράσαμε
Μπορούσαμε και να μην την αγοράσουμε……
Θα συνέβαλαν στην διεξοδική περιγραφή και επίλυση του προβλήματος ορισμένες ρήσεις και ερωτήματα που διατύπωσαν και έθεσαν δημόσια πρόσωπα.
Χ. ΤΡΙΠΟΥΚΗΣ : «Τις πταιει;»
Κ.ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ: «Ποιος κυβερνάει αυτόν τον τόπο;»
(παραπέμπω στον οικονομικό δολοφόνο του ΠΕΡΚΙΝΣ)
Α. ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ : «Βυθίστε το Χόρα»…νόμιζε ότι……
Κ. ΣΗΜΙΤΗΣ : «Ευχαριστούμε τους Αμερικάνους»
(ΙΜΙΑ) συμπληρώνει το προηγούμενο
Λ. ΚΥΡΚΟΣ : «Το δίκαιο από όπου και αν προέρχεται δεκτό»
Γ. ΡΑΛΛΗΣ : «Δεν θέλω ου….»
Γ. ΠΑΓΚΑΛΟΣ : «Μαζί τα φάγαμε …..»
(ας αγνοήσουμε το ευκόλως εννοούμενο και ας αναζητήσουμε
τα υπονοούμενα)
Χ. ΚΛΥΝ : «Ας πρόσεχες…»
Ως επίλογο διαλέγω τις τρείς μαγικές λέξεις
ΕΠΙΤΗΔΕΥΣΗ- ΠΟΛΙΤΕΙΑ- ΤΡΟΠΟΙ *
Σε διαλεκτική σχέση ΠΕΡΙΚΛΗΣ – ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ
ΤΕΛΟΣ
«Ένα το χελιδόνι και η άνοιξη ακριβή
για να γυρίσει ο ήλιος θέλει δουλειά πολύ»
Αλλά αξίζει … αν θέλουμε – μπορούμε. Και μην ξεχνάμε
«Όταν σφίγγουν το χέρι …….»
*
· Επιτήδευση : οι αρχές
οι στόχοι
αναφέρεται στο γενικό πνεύμα που διαμορφώνει τη ζωή
· Πολιτεία : πολίτευμα
η δημόσια ζωή
πολιτική διοίκηση
· Τρόποι : οι τρόποι σκέψεις και ενέργειας του ανθρώπου,
η νοοτροπία, ο χαρακτήρας η πειθαρχημένη συλλογικότητα,
η κοινωνική συμπεριφορά μέσα στο οργανωμένο σύνολο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου